Jak skutecznie zaprezentować ofertę klientowi?

Handlowcy z wieloletnim stażem są zgodni co do jednego – odpowiednie zaprezentowanie oferty jest niemal równie ważna, jak sama jej treść. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik prezentacyjnych możemy skutecznie pobudzić wyobraźnię klienta i pomóc zrozumieć mu nasz punkt widzenia. Dzięki temu szybciej przekona się do naszych racji. Jakie więc mamy sposoby, by skutecznie zaprezentować się klientowi? Czy lepiej wybrać opcję osobistą, czy może skorzystać z możliwości, jakie dają nam urządzenia do sal konferencyjnych?

Twarzą w twarz 

To bodaj najpopularniejsza obecnie opcja prezentacji oferty. Głównie ze względu na to, że większość osób uważa, iż kontakt osobisty jest niezastąpiony – oprócz tego, że poznajemy się nawzajem, możemy na bieżąco kontrolować reakcje klienta i reagować na nie. Z drugiej strony możliwość rozmowy face to face umożliwia bardziej szczegółowe wytłumaczenie pewnych kwestii oraz upewnienie się co do wymagań i oczekiwań. Większość klientów docenia również poświęcony im czas oraz to, że się do nich pofatygowaliśmy – szczególnie jeżeli dzieli nas spora odległość. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że podczas takich spotkań produkt można pokazać osobiście. 

Minusem takiego rozwiązania może być nasz stres. Nie każdy lubi wystąpienia publiczne. Często to właśnie paraliżująca niemoc i brak talentu do wystąpień publicznych może powodować, że pomimo świetnego produktu, nie udaje się nam go sprzedać. Rozwiązaniem może być zatrudnienie kompetentnej w tej dziedzinie osoby.

Klasyczna rozmowa telefoniczna

Klasyczna rozmowa telefoniczna to coraz rzadszy sposób prezentowania oferty. Głównie jest to spowodowane tym, że nie mamy kontaktu wzrokowego, nie możemy nic przedstawić na slajdach czy w broszurach. Obawiamy się, że zostaniemy źle zrozumiani lub zapomnimy o kluczowych informacjach. Dlatego do takiej rozmowy musimy solidnie się przygotować. Jednak nie zawsze jest to możliwe – czasem klient dzwoni znienacka. Wówczas jedyne, co może nas uratować, to pełna wiedza na temat oferowanego produktu lub usługi lub możliwość natychmiastowego uzupełnienia jej braków.

Jeśli mimo to wybierzemy ten sposób prezentacji oferty, to pamiętajmy, że już kilka pierwszych minut rozmowy decyduje o tym, czy transakcja dojdzie do skutku – musimy więc jasno odpowiadać na pytania oraz potrzeby klienta. By zwiększyć szansę na sukces, dobrze jest połączyć rozmowę telefoniczną z uprzednim wysłaniem oferty mailem, o czym piszemy w dalszej części artykułu. 

Mail 

To bardzo szybki i sprawny sposób na zaprezentowanie swojej oferty. Zazwyczaj w każdej firmie są już gotowe prezentacje opowiadające o tym czym się zajmujemy oraz jakie mamy produkty. Dlatego wysłanie maila może zająć niewielką ilość czasu. 

Trochę inaczej jest w przypadku spersonalizowanych zamówień czy oferty na wyłączność. Wtedy przygotowanie dokumentu zajmuje więcej godzin. Plusem takiego rozwiązania jest to, że klient może na spokojnie przejrzeć ofertę i oddzwonić w dogodnym dla siebie terminie z ewentualnymi pytaniami. Minus? Oferta musi być ona odpowiednio skonstruowana – z jednej strony nie może być zbyt długa (bo to znudzi klienta) z drugiej natomiast muszą być zawarte wszystkie najważniejsze informacje (by klient wiedział, z czym ma do czynienia). 

Telekonferencje

Telekonferencje oraz wideokonferencje sprawdzają się zarówno w małych, jak i dużych firmach. Choć wymagają posiadania odpowiednich urządzeń do sal konferencyjnych, takich jak telefony konferencyjne, są idealnym rozwiązaniem gdy dzieli nas duża odległość, bądź kontakt jest bardzo częsty. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom możemy prezentować ofertę tak, jakbyśmy to robili na żywo (bowiem rozmówca może nas nie tylko usłyszeć, ale i zobaczyć), dodatkowo możemy mu udostępniać różne pliki na bieżąco czy odpowiadać na jego pytania. Możemy to robić w dowolnym czasie – nie ograniczają nas zwykłe godziny pracy. 

Prezentowanie oferty dla jednych jest trudnym zadaniem, drugim przychodzi z łatwością. Dobrze, że w dzisiejszych czasach możemy robić to na różne sposoby i za pomocą różnych rozwiązań, takich jak maile, telefony czy urządzenia do sal konferencyjnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here