TOP 6 skutecznych sposobów na efektywną pracę w domu

Ogólnokrajowa kwarantanna dobiegła końca, jednak pewne nowości związane z pandemią koronawirusa pozostały z nami na dłużej. Istotnej zmiany doświadczyły zwłaszcza osoby, które wcześniej pracowały wyłącznie w biurze, a praktycznie z dnia na dzień zostały zmuszone do działania w trybie home office.

Home office pozwala uniknąć wielu uciążliwości znanych z pracy w biurze, ale jednocześnie generuje szereg nowych, niełatwych wyzwań. Jeśli chodzi o te ostatnie, większość trudności związana jest z przenikaniem się życia prywatnego i zawodowego. W końcu trudno jest skupić się na pracy, gdy partner zagaduje, dzieci proszą o zabawę, a pies domaga się spaceru. Nie pomaga też fakt, że do tej pory dom kojarzył się głównie z wypoczynkiem, a teraz ma być miejscem intensywnego wysiłku intelektualnego. Co jest zatem niezbędne, by móc w nim wydajnie pracować? Oto 6 podstawowych zasad!

  1. Home office w jednym, stałym miejscu

Pracując w różnych pomieszczeniach domu trudno jest nie tylko oddzielić sprawy zawodowe od prywatnych, ale również zmobilizować się do działania i efektywnie pracować. Dlatego warto wyznaczyć jedno, konkretne miejsce do pracy. Najlepiej, gdy będzie to osobne pomieszczenie, które pełniłoby rolę domowego biura. Jeśli nie można liczyć na taki luksus, warto wydzielić w danym pokoju obszar, w którym będzie wykonywana praca; można wykorzystać do tego na przykład szafę, parawan, czy nawet wysokie domowe rośliny. W wygospodarowanej przestrzeni powinny znaleźć się: biurko lub stół, komputer, a także inne potrzebne do pracy materiały i urządzenia.

  1. Niezawodny i szybki Internet to podstawa

Organizując przestrzeń do pracy zdalnej nie można zapomnieć o dostępie do stabilnego, szybkiego łącza internetowego. Bez niego trudno o wydajną, niezakłóconą pracę – zwłaszcza, jeśli z sieci w tym samym czasie korzysta kilku domowników.

Niezależnie od wykonywanej pracy, najlepszym wyborem będzie najprawdopodobniej Internet stacjonarny. Gwarantuje nieograniczony transfer danych, co pozwala z niego korzystać praktycznie non stop, a także wysoką przepustowość i stabilność łącza. Co ważne, wypada przy tym atrakcyjnie cenowo – w firmie TOYA najtańszy pakiet szybkiego Internetu domowego dostępny jest już od 49,90 zł miesięcznie (szczegóły na: https://toya.net.pl/internet).

  1. Praca zdalna w konkretnych godzinach

Praca w trybie home office wymaga wdrożenia zasad, które pozwolą poczuć się tak, jak w „prawdziwym” biurze. Dlatego ważne jest również to, aby pracować w określonych godzinach, najlepiej codziennie tych samych. Ponadto w godzinach przeznaczonych na pracę należy zapomnieć o wszystkich innych, niezwiązanych z nią sprawach: praniu, gotowaniu, sprzątaniu czy zmywaniu. To obowiązki, które w normalnych warunkach są wykonywane po pracy, i tak też powinno pozostać.

  1. Praca w domu, ubranie jak do biura

Aby zapewnić sobie mobilizację do działania i odpowiednie nastawienie do obowiązków zawodowych, należy również zadbać o odpowiedni strój. Praca zdalna w dresie lub piżamie zdecydowanie nie jest dobrym rozwiązaniem – warto ubrać się schludnie, najlepiej tak, jak do biura. Schludny strój i uczesanie pozytywnie wpłyną na samopoczucie, a także ułatwią wejście w tryb efektywnej pracy.

  1. Rutyna sprzyja efektywności

Na efektywność pracy w trybie home office korzystnie wpływają codzienne, rutynowe zajęcia i zachowania. Może być to poranna kawa lub medytacja, albo szybki spacer od razu po przebudzeniu. Ważne są również rytuały typowo zawodowe, na przykład krótkie, regularne przerwy od siedzenia przy biurku, czy też czas na lunch. Ten ostatni można zjeść podczas wirtualnego spotkania ze współpracownikami – pozwoli to poczuć namiastkę biurowej rzeczywistości, która przecież sprzyja wydajnej pracy.

  1. Czas na odpoczynek i życie prywatne

Część osób, które dopiero niedawno zaczęły pracować zdalnie, ma problem z kończeniem pracy o określonej godzinie. Zdarza im się siedzieć przy biurku od rana do wieczora, przez co nie mają czasu na życie prywatne i wypoczynek. Tymczasem zaniedbanie tych kwestii sprawia, że home office szybko staje się udręką i źródłem frustracji. Dlatego też, aby zachować higienę psychiczną, koniecznie trzeba planować swoje po południa i wieczory. Najlepiej przeznaczać je na aktywność fizyczną, czytanie książek albo po prostu kontakt z najbliższymi.

Artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here