Czy warto tworzyć aplikacje mobilne ?

W dobie wciąż rozwijających się technologii nie jest łatwo nadążyć za zmieniającymi się trendami. Jednym z uzupełniających strony WWW narzędzi, stały się niewątpliwie aplikacje mobilne. Jednak w kontrze do nich, stanęły wersje stron, dopasowane do urządzeń mobilnych, które zdaniem niektórych, mają szansę zastąpić w przyszłości wciąż popularne aplikacje mobilne. Czy takie prawdopodobieństwo rzeczywiście istnieje?

Strony RWD vs aplikacje mobilne

W dużym uproszczeniu można uznać, że skoro Google dostrzegł zalety stron z wersją responsywną i wprowadził zmiany w algorytmie, które wyżej w wynikach stawiają serwisy, posiadające wersję RWD, to nie ma potrzeby tworzenia oddzielnych aplikacji mobilnych. Ich teoretycznym minusem jest konieczność instalacji przez użytkownika na swoim urządzeniu, konieczność aktualizowania skryptu czy „okrojona” ilość funkcjonalności. U wielu właścicieli serwisów WWW zaczęło pojawiać się pytanie „po co mi aplikacja mobilna, skoro mam responsywny design strony WWW?” Odpowiedź na to pytanie nigdy nie będzie jednoznaczna, a już z pewnością nie będzie uniwersalna.

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy specyfika naszej działalności wymaga posiadania aplikacji mobilnej, czy wystarczy przygotowanie responsywnej wersji strony? Przy podejmowaniu takich decyzji, każdorazowo należy spojrzeć na zagadnienie z punktu widzenia użytkownika i jego potencjalnej potrzeby posiadania tworzonej przez nas aplikacji.

Tworzenie aplikacji mobilnych dla „havy userów”

Bywają opinie, że aplikacje mobilne mają wartość jedynie dla tzw. „havy userów”, którzy korzystają z narzędzia często i posiadanie go w wersji „stacjonarnej” stanowi dla nich istotne ułatwienie. Czy jednak na pewno? Załóżmy, że nasz serwis jest serwisem informacyjnym lub usługi, jakie świadczymy nie zmieniają się dynamicznie i skorzystanie z nich każdorazowo wymaga indywidualnego podejścia do tematu, z którym zgłasza się do nas potencjalny klient. Tworzenie aplikacji mobilnej, może w tej sytuacji okazać się dla nas pomysłem zupełnie nietrafionym, zarówno z punktu widzenia biznesowego, jak również ekonomicznego i strategicznego.

Inaczej jednak będzie, jeżeli strona WWW jest zbiorem usług, jakie świadczymy dla naszych klientów stale lub cyklicznie. Np. prowadzimy placówkę medyczną lub serwis sprzedażowy. Podobnie jest w przypadku banków czy operatorów sieci komórkowych. Stworzenie aplikacji mobilnej może okazać się bardzo korzystne dla klientów, pacjentów czy użytkowników. Możliwość posiadania historii swoich wizyt lekarskich i wykonania podstawowych czynności szybko i bez konieczności otwierania przeglądarki, podsiadanie w jednym miejscu wyciągu płatności czy podglądu posiadanych usług albo możliwość otrzymywania powiadomień w czasie, gdy pojawiają się nowe usługi lub produkty, okazuje się wówczas niepodważalnym atutem.

Choć granica pomiędzy responsive web design praz aplikacjami mobilnymi może wydawać się zacierana, to jednak przy zestawieniu 1:1 plusów i minusów widzimy, że takie zestawienie nie jest możliwe, a jego wynik każdorazowo zależny będzie od specyfiki naszej działalności.

Źródło: Da Vinci Studio – Systemy CRM

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here