Niezależnie od tego, jaką branżę reprezentuje nasza firma, z dużą dozą pewności możemy stwierdzić, że promocja jest dla niej działaniem niezbędnym. Potrzeba wyróżnienia na rynku nasyconym konkurencyjnymi podmiotami, to często być albo nie być dla biznesu. Zastanówmy się, jakie działania są skuteczne.
Ilość czy jakość?
Reklamy zamieszczane w mediach, abstrahując od tego, czy skorzystamy z mediów tradycyjnych, takich jak prasa i telewizja, czy też skierujemy się w stronę internetu, mają kilka cech wspólnych. Plusem jest z pewnością szeroki zasięg. Czy jednak jest to istotna zaleta? Owszem, dotrzemy do szerokich rzesz społeczeństwa, będą to jednak w znacznej mierze odbiorcy przypadkowi i śmiało można pokusić się o twierdzenie, że większość z nich nie stanowi naszej grupy docelowej. Oczywiście można aktywować reklamę na kanałach specjalistycznych, to jednak znacząco ogranicza liczbę odbiorców. Po przeanalizowaniu tych danych i zestawieniu ich z niemałymi kosztami takich form przekazu należałoby podać w wątpliwość skuteczność tych popularnych, ale mało opłacalnych metod.
Dobrym pomysłem jest ukierunkowanie na konkretnego odbiorcę, wzbudzenie w nim zainteresowania, a przede wszystkim zbudowanie świadomości marki. Pomocne w realizacji tego zadania są gadżety reklamowe. O ile reklama radiowa kończy swoją karierę wraz z wybrzmieniem ostatnich dźwięków, a żywot ulotki dokonuje się w koszu na śmieci, o tyle dobrze dobrany gadżet potrafi zagościć na dłużej w życiu użytkownika. Z każdym dniem buduje on wspomnianą świadomość marki, utrwalając jej nazwę, kolorystykę i wzornictwo.
Przemyślane rozwiązania to fundament sukcesu
Jak jednak dobrać odpowiedni gadżet? Z punktu widzenia reklamodawcy powinien on spełniać kilka warunków:
- być pożądanym przez odbiorcę,
- cechować się długim cyklem życia,
- przenosić możliwie dużo informacji.
Królujące do tej pory długopisy, smycze i parasole muszą zejść z podium. Upowszechnienie tych akcesoriów odebrało im moc sprawczą i uczyniło je niezauważalnymi. Nie bez znaczenia jest fakt, że poza ograniczoną funkcjonalnością charakteryzowała je skromna zdolność informacyjna.
Lukę zapełniają pendrive reklamowe. Każdy korzysta z komputerów, a więc nośniki pamięci są gadżetem przydatnym dla każdego. Łączą w sobie kilka dodatkowych zalet użytkowych:
można je zamawiać w małych seriach,
- łatwo je zdobić, używając choćby tampondruku,
- stanowią doskonały nośnik informacji – bez utraty funkcjonalności, przy zachowaniu niskich kosztów, można na nich umieścić materiał reklamowy firmy,
- posiadają wyjątkowo korzystny stosunek efektywności do ceny.
Wskazanie wad tego rozwiązania jest praktycznie niewykonalne. Sama możliwość dostosowania budżetu promocyjnego, w zestawieniu z długim cyklem życia, ilością przenoszonych informacji i dobrym odbiorem użytkowników, to wartość trudna do przecenienia.