„Jakie posty publikować na fanpage, żeby ludzie się w nie angażowali, oglądali je, lubili,
dodawali do nich komentarze?” – to pytanie, które zadaje sobie chyba każdy profesjonalista / każda profesjonalistka i amator / amatorka działający / działająca w social media. I każdy / każda ma swoją odpowiedź na to pytanie.
W skrócie, po przeanalizowaniu przeróżnych odpowiedzi, pomysłów, porad ekspertów,
ekspertek, amatorów i amatorek, odpowiedź na pytanie ‘co publikować’ można ująć w dwóch słowach:
Co publikować? To zależy.
Zanim więc przejdziemy do konkretnych pomysłów na angażujące posty, zwróćmy uwagę na kilka kwestii od których właśnie zależy to: co warto publikować, aby odnieść sukces (zwiększyć zaangażowanie najważniejszych fanów i fanek w najbardziej efektywny sposób), które pomysły mają większą lub mniejszą szansę i u nas zadziałać.
Najważniejsze bowiem z czego każdy pracujący w social media powinien zdawać sobie
sprawę, to fakt, że nie wszystko będzie działało dla wszystkich, a prawie wszystko zależy od tego czym się zajmujemy i kim jest nasza grupa docelowa: fanów / fanek, obserwatorów, osób angażujących się.
Przykładowo, jeżeli produkujemy ubrania, to zdjęcie z pokazu nowej kolekcji będzie pewnie jednym z bardziej angażujących postów, jeżeli produkujemy gry, to trailer nowej produkcji, jeżeli prowadzimy zajęcia, szkolenia, to zdjęcie z takich zajęć, etc.
Fan fanowi nie równy / fanka fance nie równa
Drugim pytaniem, które powinniśmy sobie zadać zaraz po pytaniu ‘co publikować’ i na które powinniśmy sobie odpowiedzieć w pierwszej kolejności jest pytanie o to jacy ludzie spośród naszych fanów i fanek angażują się w posty, czyli ‘dla kogo publikować’.
Warto zdawać sobie sprawę, że część fanów i fanek nigdy nie zareaguje na nasze posty
bardziej niż poprzez ich przeczytanie (i może się uśmiechnie lub zaduma nad postem). Dzieje się tak dlatego, że niektórzy ludzie z założenia nigdy nie reagują na posty, albo reagują tylko na posty najbliższych, inni natomiast bardzo chętnie reagują na to co ich interesuje.
Fani i fanki w różnych branżach mają jednocześnie własne specyfiki, to znaczy – na inne
posty chętniej mogą reagować fani i fanki firm odzieżowych czy seriali, jak Gra o Tron (np. plotki, info z backstage, info o nowej produkcji), a na inne fani i fanki fanpage naukowych czy doradców biznesowych (np. interesujące porady, konkretne wskazówki, linki do wartościowych treści).
Dlatego warto sprawdzić kto i jak reaguje na nasze posty, aby móc sobie odpowiedzieć na pytanie ‘co publikować’.
Post postowi nie równy
Kolejną sprawą na którą musimy zwracać uwagę jest fakt, że posty angażują ludzi na różne sposoby. Przykładowo
– post może angażować na zaledwie 2 sekundy powodując uśmiech na twarzy fana / fanki i reakcję ‘lubię to’,
– post może angażować na 45 sekund, które fani / fanki spędzą czytając jego treść, ale nie wywołać żadnej reakcji w postaci komentarza czy polubienia,
– etc.
Fakt, że ktoś spędzi 30 sekund czytając post jest może mało efektywny, ale bardzo ważny (bo może dzięki temu zdecyduje zadzwonić do Ciebie, albo wejść na stronę i zamówić coś w Twojej firmie), dlatego warto sprawdzić swoje posty pod kątem różnych reakcji fanów i fanek, różne rodzaje zaangażowania (kliknięcie ‘lubię to’, napisanie swojego pomysłu pod postem, naturalna konwersacja pod postem, oglądnięcie filmiku, etc.) oraz wyniki spoza fanpage powiązane czasowo z publikacją konkretnych postów (liczba maili, wejść na stronę, telefonów w dniu publikacji postu, etc.).
Reguła 80 / 20 przy publikacji postów i Twoje cele
Warto też sprawdzić czy zastosowanie ma tu reguła 80/20, czyli:
– 20% fanów odpowiada za 80% interakcji,
– 20% postów zyskuje 80% interakcji.
I jeżeli tak jest, to które to posty, którzy to fani / które to fanki i czym się charakteryzują. A następnie odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki jest nasz cel. Przykładowo:
– czy chcemy zaangażować resztę spośród naszych dotychczasowych fanów i fanek, czy chcemy zdobyć nowych fanów i nowe fanki, którzy będą reagowali?
– czy chcemy, aby te 20% reagujących reagowało częściej?
– czy chcemy, aby więcej naszych postów było takich jak te 20%, które zyskuje najwięcej reakcji?
– czy chcemy znaleźć inne rodzaje postów, które wejdą do tych 20% najbardziej reakcjogennych?
– jakie zaangażowanie naszych fanów i fanek jest dla nas najważniejsze, czyli co jest według nas mniej / bardziej angażującym postem?
Przechodząc do konkretów – pomysły na angażujące posty
Teraz, wiedząc już jaki jest nasz cel, możemy zerknąć na różne pomysły dotyczące
angażujących postów i zastanowić się, które mogą być najlepsze w naszej sytuacji, najbardziej odpowiednie dla naszej grupy docelowej, wywołujące pożądane reakcje, etc.
Poniżej znajduje się kilkanaście propozycji, które mogą pomóc w stworzeniu angażujących
postów.
1. Akcje społeczne
Sporą popularnością cieszą się posty, które angażują ludzi poprzez różnego rodzaju akcje społeczne. Przykładowo:
– w naszym poście informujemy o akcji, którą organizujemy i zapraszamy do dołączenia,
wypowiedzenia się na temat akcji, etc..
– angażujemy się w jakąś większą akcję społeczną (łańcuszek na Facebooku), typu Ice-bucket challenge i informujemy o tym w poście lub wręcz możemy pokazać jak się angażujemy w krótkim filmiku wideo.
2. Wyzwania dla naszej ekipy
Ciekawymi postami mogą być posty, w których zachęcamy ludzi do wybrania wyzwania dla naszej ekipy firmowej, albo samego szefa.
Dobrze jest stworzyć kilka możliwych opcji i odwoływać się do aktualnych wydarzeń
społeczno-kulturalnych. Przykładowo:
– czy nasz specjalista od marketingu ma zapuścić wąsy (polubienia) czy brodę (serduszka),
– albo czy mamy podjąć się nauki jazdy na deskorolce.
Oczywiście nie należy przesadzić z abstrakcyjnością wyzwań i należy kierować się tym co
może zainteresować konkretną grupę docelową. Jednak warto pamiętać, że bardziej szalone wyzwania mogą cieszyć się większą popularnością.
3. Chwalenie się
Chwalenie się na fanpage może dotyczyć zarówno liczby polubień firmy na Facebooku,
zaproszenia do programu telewizyjnego lub radiowego, zdobycia nowego klienta, ukończenia danego projektu, czyli sukcesów firmowych, jak i sukcesów poszczególnych członków zespołu. Przykładowo:
– nasza specjalistka od kontaktu z klientem ukończyła kurs paralotniarski,
– nasz majster budowy przebiegł maraton,
– nasza specjalistka od cyberbezpieczeństwa zdobyła nagrodę na festiwalu, etc.
Ludzie często doceniają sukcesy firmy jak i poszczególnych jej pracowników, a jeśli dotyczy to konkretnych pracowników, to dzięki tego typu postom czują się jeszcze bliżej związani z firmą, jakby lepiej ją znają, przez co bardziej angażują ich posty danej firmy.
Chwalić się można kwestiami bardzo mocno związanymi ze swoją branżą, jak i zupełnie
odjechanymi, wszystko zależy od tego, kto czyta nasze posty po drugiej stronie (tu ważna jest wcześniejsza diagnoza grupy docelowej).
4. Ankietowanie, pytanie o pomoc w łatwych i ciekawych kwestiach
Angażujące posty powinny angażować, warto o tym pamiętać. Jednym z takich tradycyjnych sposobów na angażowanie, jest zadawanie pytań. Przykładowo:
– którą stylizację powinna wybrać nasza specjalistka na galę wręczenia nagród dla ‘najlepszych z najlepszych w branży’,
– który krawat powinien wybrać nasz specjalista na tę samą galę,
– jaki produkt chętniej widzielibyście w naszej ofercie, jaką usługę, etc.
Niektórzy ludzie lubią pomagać i angażować się w ten sposób i to właśnie do takich osób kierujemy tego typu posty. Trzeba jedynie przemyśleć w czym ludzie mogliby nam pomóc, żeby było to dla nich interesujące i pokazywało, że zależy nam na ich opinii, a nie sprawiało wrażenia, że sami nie wiemy jak coś zrobić (np. nasz specjalista nie wie jaki krawat ma ubrać).
5. Konkursy
Konkursy mogą dotyczyć przeróżnych zagadnień. Może to być:
– najciekawsze hasło związane z naszym nowym produktem,
– najzabawniejsze wykorzystanie naszego produktu,
– najfajniejszy sposób wykorzystania naszej usługi, etc.
Konkursy wiążą się z wyborem odpowiedniej nagrody i mogą być zarówno jednorazowe, jak i tworzone jako serie, czyli, na przykład:
– najpierw wyłaniamy 10 najlepszych osób, które później rywalizują ze sobą,
– albo co miesiąc realizujemy konkurs, w którym wygrywa jedna osoba i następnie konkurs dla zwycięzców z całego roku, etc.
Przed stworzeniem konkursu warto zapoznać się z informacjami portalu społecznościowego, z którego korzystamy, aby ogłosić konkurs zgodnie z jego zasadami. Należy też przestrzegać prawa związanego z organizacją konkursów i przyznawaniem nagród, ich opodatkowaniem, etc.
6. Humor
Humor jest zawsze w cenie. Wśród różnych grup różny rodzaj humoru może być angażujący.
Posty humorystyczne mogą być bardzo krótkie (jak żarty w stylu: puk, puk, kto tam), albo bardziej rozbudowane. W niektórych kręgach zwłaszcza czarny humor jest popularny.
Pamiętaj jednak, aby z tym humorem nie przesadzić i zawsze najpierw zastanów się czy
nikogo Twój humor nie urazi zanim coś opublikujesz, bo możesz sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc takim humorem.
7. Hasła motywacyjne
Posty z hasłami motywacyjnymi często cieszą się dużą popularnością. Posty takie jednak są też bardzo często publikowane, dlatego po pierwsze warto sprawdzić czy nasza grupa docelowa reaguje na tego typu posty, a po drugie dodać do postu ciekawą grafikę, stworzyć coś nieoczywistego z danym hasłem. I pamiętaj, kto nie gra, ten nie wygra.
8. Mądrości i zabawne wypowiedzi znanych ludzi
Generalnie, jeżeli człowiek jest znany, to słowa, które pisze lub wypowiada zdają się mieć inną wagę, niż te same słowa wypowiadane przez mniej znanych ludzi, dlatego popularne mogą być posty z cytatami ludzi, którzy są znani dla Twojej grupy docelowej lub posty bazujące na cytatach.
Jeżeli więc chcesz przekazać jakąś informację swoim fanom i fankom, zamiast pisać o tym tylko od siebie, dodaj cytat.
Aha, możesz też wykorzystać słowa osób fikcyjnych, bo przecież „Winter is coming”.
Dobrze jest oczywiście dodać do cytatu odpowiednią grafikę związaną z naszą branżą, żeby cytat nie był tylko cytatem, ale wiązał się z tym czym się zajmujemy, co może interesować naszych fanów i nasze fanki.
9. Odwołania do bieżących wydarzeń
Posty angażujące często odnoszą się do tego co się dzieje aktualnie w świecie realnym. Te bieżące wydarzenia mogą dotyczyć naszej firmy, tego co dzieje się w naszej okolicy lub na świecie. Może to być zarówno związane z rozrywką, jak i nauką, wydarzeniami o charakterze społecznym, etc.
10. Tworzenie własnych wydarzeń
Bieżące wydarzenia, to także własne wydarzenie z życia firmy. Posty z informacjami
dotyczącymi bieżących wydarzeń firmowych stworzone jako posty lub jako wydarzenia często cieszą się dużą popularnością, bo są ograniczone czasowo i niejako mobilizują do szybszego zareagowania, aby nie stracić możliwości takiej reakcji.
11. Posty informacyjne
W niektórych kręgach dużą popularnością cieszą się posty informacyjne. Warto jednak
zadbać, aby takie posty nie były suchymi postami z informacjami, ale aby były zaopatrzone w ciekawą grafikę ilustrującą dane zagadnienie lub w wideo.
Stworzenie posta bogatego w grafikę lub wideo może być bardziej wymagające czasowo i finansowo, dlatego warto zastanowić się dokładniej nad tym jak tego typu post oraz samą grafikę czy film możemy wykorzystać w naszej promocji nie tylko na portalu społecznościowym, ale także poza tym portalem.
12. Webinar szkoleniowy na żywo
Wiele osób w internecie szuka informacji, porad, dlatego warto samemu także udzielać
takich porad. Jednym ze sposobów mocno angażujących użytkowników jest zorganizowanie webinaru na żywo.
Przed rozpoczęciem takiego webinaru należy odpowiednio sprawę rozgłosić (być może
nawet inwestując w reklamę), żeby więcej osób miało okazję skorzystać. Można to zrobić tworząc wydarzenie na miesiąc przed, publikując na tydzień i dzień przed webinarem odpowiedni post.
Po zakończeniu można jeszcze umieścić kilka postów z informacjami dotyczącymi tego co działo się podczas webinaru, linkami do ciekawych stron wspomnianych na spotkaniu, podziękowaniami dla uczestników, etc.
13. Seriale
Jeżeli chcemy zaangażować fanów i fanki na dłużej, możemy stworzyć własny serial na
fanpage… Ok, może nie serial w stylu ‘Mody na sukces’, ale serial w rozumieniu, serii postów związanych z konkretnym zagadnieniem. Przykładowo, możemy stworzyć serię postów o ‘sercu i rozumie’, albo o ‘małym głodzie’ i ich przygodach.
Aha, tylko jedna uwaga – pamiętaj, że akurat te dwa przykłady są już zajęte, więc musisz
wymyślić coś swojego, najlepiej w jakiś sposób wiążącego się z Twoją firmą (jak w ‘przygodach małego głoda’), ale niekoniecznie.
A tu wspomniane seriale:
O małym głodzie: https://pl-pl.facebook.com/maly.glodek/
O sercu i rozumie: https://pl-pl.facebook.com/serceirozum/
14. Info o nowej produkcji
Jeżeli pracujemy w branży, w której możemy pochwalić się efektem końcowym naszej pracy, tym co wyprodukowaliśmy, warto to robić. Przykładowo:
– jeżeli tworzymy gry, możemy na kilka miesięcy przed publikacją gry stworzyć posta z trailerem, kilka tygodni przed z pokazem gry, następnie z prezentacją na targach, etc.,
– jeżeli tworzymy ubrania, możemy pokazać poszczególne kreacje w kolejnych postach,
– jeżeli tworzymy szkolenia, możemy pokazać slajdy w jednym poście, wideo ze szkolenia w innym, etc.
15. Info z backstage
Ludzie lubią widzieć nie tylko efekty pracy, ale też jak te efekty powstają, dlatego
angażującymi postami mogą być posty pokazujące zaplecze naszych działań. Przykładowo:
– co się działo w biurze (przyjechały nowe gadżety firmowe, mamy nowy ekspres do kawy, etc.),
– jak wygląda otoczenie za oknem (np. słońce, śnieg, smog, deszcz, ptak na parapecie, etc.)
– jak szykujemy się do wydarzenia (przygotowujemy się do prezentacji nowej kolekcji, nasza nowa gra jest już w pudełkach, etc.)
16. Najciekawsze reakcje fanów i fanek
I na koniec jeszcze jeden pomysł, bo przecież nie tylko my jesteśmy kreatywni. Nasi fani i nasze fanki też czasami piszą i tworzą coś super i od czasu do czasu warto to docenić cytując ich w swoim poście, albo pokazując filmik, który stworzyli, dzieło, etc.
Tego typu posty mogą się cieszyć dodatkowym zainteresowaniem gdy połączymy je z
konkursami, ale nie jest to konieczne, gdyż dla wielu osób docenienie w postaci umieszczenia w poście ich dzieła jest wystarczającą nagrodą.
Oczywiście zawsze najpierw należy poprosić danego fana / daną fankę o zgodę i jeżeli
będzie chciał / chciała, to można wysłać mu / jej jakiś gadżet reklamowy w podziękowaniu za udzielenie takiej zgody.
Podsumowanie
Pamiętajmy, że te wszystkie pomysły, które znajdują się w tym poście mogą, ale nie muszą być adekwatne do realizacji naszych celów, dla naszej grupy docelowej i należy te pomysły traktować bardziej jako wskazówki, niż gotowce do wdrożenia.
Powodzenia w angażowaniu swoich fanów i fanek.