Prawidłowe funkcjonowanie biznesu zależy od szeregu różnych czynników – zalicza się do nich również narzędzia informatyczne. Obecnie większość firm bazuje na komputerach, sieciach, oprogramowaniu, bazach danych. Brak możliwości skorzystania z tego rodzaju zasobów może odbić się negatywnie na działaniu firmy. Rozwiązaniem tego problemu jest helpdesk – wsparcie informatyczne przez telefon lub internet.
Helpdeskiem nazywa się dział czy zespół osób, które odpowiedzialne są za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących różnych problemów oraz za kontrolę ich rozwiązywania. Początkowo helpdeski służyły rozwiązywaniu problemów związanych z IT, ale obecnie również obejmują one innego rodzaju problemy z dziedzin. Skupmy się jednak na helpdesku IT.
Helpdesk – w czym pomoże?
Zadaniem helpdesku jest świadczenie pierwszej linii wsparcia dla pracowników firmy – jeżeli pojawią się jakieś problemy, w takim przypadku możemy zwrócić się bezpośrednio do pracownika helpdesku, który będzie mógł udzielić nam odpowiedzi na zapytania. Pytania możemy przekazywać telefonicznie – często przez darmowe linie – oraz przez strony internetowe, na przykład podczas czatu.
Do pracowników helpdesku możemy zwrócić się zarówno z niewielkimi problemami, jak i z tymi, które wyglądają bardzo poważnie. Te proste rozwiązywane są zwykle na poczekaniu, natomiast te bardziej złożone mogą wymagać przysłania na miejsce specjalisty. W trakcie zgłoszenia problemu na helpdesku pracownik nadaje mu odpowiedni numer zgłoszenia, co pozwala także na śledzenie przebiegu jego realizacji.
W ramach helpdesku prowadzone są działania takie jak:
-
instalacja i konfiguracja oprogramowania
-
aktualizowanie stanu zabezpieczeń sprzętu i oprogramowania
-
wsparcie przy eksploatacji oprogramowania
-
szkolenie i doradztwo dla użytkowników
-
usuwanie awarii sprzętowych i programowych
Oczywiście, to tylko niektóre czynności, które prowadzone są w ramach helpdesku. Często po pomoc możemy zgłosić się przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, dlatego niezależnie od czasu wystąpienia trudności, będziemy mogli liczyć na wsparcie.
Helpdesk – wewnętrzny czy zewnętrzny?
W wielu firmach helpdesk często jest działem wewnętrznym – nie musi być on zlokalizowany w tym samym budynku, ale może obsługiwać różne oddziały firmy z całego kraju lub nawet z kilku krajów. Takie rozwiązanie jest jednak związane z wysokimi kosztami, dlatego korzystają z niego głównie duże firmy. Te mniejsze jednak także mogą otrzymać pomoc w tym zakresie, wykorzystując helpdesk oferowany przez firmy outsourcingowe IT.
Usługi w ramach helpdesku IT oferowane są przez firmę ITCenter.pl, która posiada wieloletnie doświadczenie w swojej dziedzinie. Dzięki temu pozwala swoim klientom na efektywne realizowanie swoich celów biznesowych. Gdy pojawiają się trudności z działaniem systemów, sieci, oprogramowania, wtedy pracownicy IT Center są zawsze gotowi do pomocy.